Wednesday, July 9, 2008

RETORIK CINTA

Cinta itu menyusahkan aku!

Cinta itu membebankan aku!

Cinta itu racun!

Cinta merosakkan hidup aku!

Cinta buat aku jadi bebal!

Cinta itu membodohkan aku!


Tapi bagi aku, kalau namanya pun retorik, seperti mana retorik bahasa, ia pasti membawa konotasi yang pelbagai. Pasti ada double meaning dan reverse psychology di dalamnya.

Kerana, dalam hidup aku, aku masih perlukan cinta. Dan seperti yang aku sering katakan selama ini, aku hidup sekarang ni pun kerana cinta. Kata seorang pelawak, cinta itu umpama sebuah tandas. Walaupun busuk, kita tetap memerlukannya.


Dalam keadaan jiwa yang amat kacau sekarang ni, aku sepatutnya dah menjerit “Hidup ni tak adil!!!”. Tapi aku takkan kata begitu. Aku sangat hairan kenapa kebanyakan anak muda sekarang bila ada masalah sikit begitu mudahkan menjeritkan ayat itu sedangkan bukankah hidup ini anugerah terindah daripada Allah kepada kita hamba-Nya dan bukankah Allah itu Maha Adil sifatnya. Bukan hidup yang tak adil. Manusia dalam hidup tu (termasuk aku) yang tak adil. So, mari kita beramai-ramai mengubahnya “Manusia dalam hidup ni tak adil!!!”



p/s : Opss jap.. Aku dengar macam orang kat belakang kerusi aku ni menyindir aku. Tapi aku tak kenal dia. Dia pun tak kenal aku. Betul ke atau mainan perasaan aku je... Aduh, kenapa la kau ni Azmir... Nampak sangat jiwa kau tengah kacau... =(

No comments: