Sunday, July 20, 2008

AKU JELES!

Sejak kebelakangan ini, terlalu banyak benda yang aku nak jeles! Banyak!

Aku jeles bila teater Azhar masuk Festival Teater Malaysia…. Gempak siot!! Macam mana la mereka sanggup berkorban masa, tenaga, wang dan segalanya untuk sesuatu yang mereka minat… Dan akhirnya mereka berjaya buktikan apa yang mereka pilih itu adalah yang terbaik untuk mereka.. Aku belum tentu sanggup untuk buat pilihan sebegitu…

Aku jeles bila kawan aku dari Cyberjaya, Naza dah habis buat master dalam bidang knowledge technology. Sekarang dia dah masuk ke Pharmaniaga Berhad, sebuah syarikat gergasi perubatan tanah air (syarikat dengan modal berbayar RM100juta dan tersenarai dalam papan utama Bursa Malaysia). Khabarnya dia bakal diserap secara berperingkat sebagai eksekutif sebelum diberikan tanggungjawab sebagai pengurus di salah sebuah jabatan dalam syarikat korporat tersebut. Dan sekarang dia berkira-kira nak sambung PHDnya… Tak lama lagi kena panggil Dr la pulak…

Aku jeles jugak pada anak muda macam Zan Azlee (aku jemput dia untuk jadi panel Screen Talk kat fakulti kelmarin)… Dengan hanya kerja freelance, dia boleh duduk kat kondo mewah, pakai kereta yg smart (aku tak igt nama kereta tu), buat filem yang dia suka, dan mengembara ke luar negara setiap beberapa bulan untuk mencari pengalaman.. Itu impian aku untuk mengembara ke negara orang tapi ada saja penghalangnya. (Dalam masa terdekat, aku mesti sampai ke Indonesia. Cari pengalaman dan menenangkan diri. Itu azam aku.)

Banyak lagi yang aku jeles, tapi mungkin tak perlu untuk aku nyatakan.. Harapnya rasa jeles ni mampu memangkin aku untuk lebih berusaha untuk menjadi manusia lebih berguna dan memahami ketentuan Tuhan! (selain mengembara ke dunia orang..)


p/s : Banyak sangat yang aku nak jeles.. sampaikan yang aku tak patut jeles pun aku nak jeles jugak..


Seseorang bertanya, kenapa kita selalu tak dapat apa yang selalu kita mahukan? Aku tak tahu jawapanya… Tapi A. Samad Said pernah kata, “Segala yang dihasrat, tapi tak dapat, adalah nikmat yang paling padat!”.

No comments: