Sunday, July 20, 2008

PERIHAL JAM TANGAN AKU

Aku ada satu jam tangan. Ya, jam tangan yang selalu aku pakai tu… Aku sangat sayang pada jam tangan ni sebab ia pemberian bapak aku!

Jam tangan aku memang sentiasa diawalkan 15 minit atau 10 minit.. Itu aku amalkan sejak aku sekolah menengah.. Sebabnya aku nak jadi macam Li Ka Shing, hartawan terkenal China... Atau mungkin mengikut budaya Jepun yang mementingkan masa... Atau mungkin aku tahu aku ni pemalas, jadi kena sentiasa awalkan masa supaya aku tak terlewat.. Mungkin...

Beberapa minggu lalu, ketika di kampung aku di Perak, tiba-tiba jam tangan aku putus sebab salah satu skrunya tercabut... Aduh... Aku memang tak selesa bila tak ada jam tangan... Sebab dari sekolah rendah bapak aku dah ajar untuk pakai jam tangan bila keluar dari rumah.. (kat sekolah rendah dulu aku famous sebab paling selalu tukar jam tangan... hehehe).. So, aku tak selesa bila keluar daripada rumah dengan tak pakai jam tangan... Tapi bila keluar dari rumah saja la... Bila kat rumah, aku tak selesa la pulak kalau pakai jam tangan... Tambah lagi bila tengah mandi, basuh pinggan atau apa-apa yang melibatkan air.. Takut jam tu rosak kot...

Sekembali saja ke Shah Alam, dan sebelum ke Melaka, aku pergi kedai jam... Pasang semula skru yang tercabut.. Yahoo!!!! Aku dah ada jam tangan kembali... Jam yang sentiasa mengingatkan aku tentang waktu!

Tapi, semalam, jam tangan aku buat hal lagi... Skru yang dipasang tiba-tiba terkeluar sedikit dari lubangnya... Dan dengan itu, skru tersebut telah menghalang klip pembuka jam tangan ni... Jadi, aku tak boleh tanggalkkan jam tangan ni dari tangan aku!!!!

Aku cuba betulkan skru tu dengan pisau (sebab aku takde pemutar skru sekecik itu) sampai adik aku ingat aku nak potong urat nadi aku!! Hahahaha.... Aku cuba jugak dengan beberapa gajet canggih yang lain... Kad, gunting, besi, kunci...Hahaha... Tapi, tak boleh jugak nak betulkan skru tu... Kena pergi kedai jam jugak... Tapi malasnya nak pergi... Tengah takde mood ni...

So, sementara nak tunggu aku ke kedai jam, biarlah jam ini melekat kat tangan aku buat beberapa hari ni... Aku makan, mandi, berlari (dah lama aku tak berlari), tidur, buat kerja... Jam ini akan sentiasa melekat pada aku (walau aku tak selesa sebenarnya)...

Korang rasa, macam mana aku nak tanggalkan jam tangan ni dari tangan aku. Sama ada aku perlu potong jam ni (tapi aku sayang) ataupun aku patut potong tangan aku (sanggup ke aku)? Susah juga bila terpaksa buat pilihan ya...

Tapi bagus juga jam tangan ni melekat kat tangan aku. Sebab jam tangan ni tak perlu janaan bateri. Dia berfungsi dengan denyut nadi. Maknanya, selalu nadi aku masih berdenyut, selagi itulah ia akan terus berfungsi menberitahu waktu kepada aku. Dan suatu hari nanti bila orang melihat jam ini sudah berhenti berdetik, makanya semua akan tahu yang aku telah mati!


p/s: Kadangkala, benda yang kita nak berada dekat dengan kita, tapi bila dah dekat dalam keadaan yang tak seperti kita mahukan, akan buat kita menyumpah seranah marahkan keadaan!

1 comment:

dauz said...

setiap ciptaan Tuhan di bumi ini sebenarnya bernyawa...

sama juga hal nya dengan jam tangan kau tu...dia sudah bernyawa dan dia tahu siapa tuannya...

bila jam tu dah sayang sangat kat tuannya, dia tak akan pergi jauh dari tuannya. sebab itu dia hanya melekat pada tangan kau saja...