Sunday, July 27, 2008

LAUT CHINA SELATAN : KEPADA KARANG, OMBAK & MATAHARI

Seperti yang aku bagitahu sebelum ini, aku akan berada di Kuching untuk seminggu mencari diri. InsyaAllah, aku akan mendarat pulang di LCCT pada 23 Ogos jam 3.15 petang.

Selepas itu, aku hanya ada rehat hanya sehari. Ini kerana aku akan bertolak pula ke Kuala Terengganu pada 25 Ogos. Kemungkinan besar aku akan berada di sana sehingga 29 Ogos. Lebih kurang lima hari..

Ya, aku ke sana untuk menyertai sebuah seminar berkaitan kesenian tradisional Gamelan. Terima kasih pada pihak fakulti yang sedia menanggung segala kos berkaitan untuk penyertaan aku ke seminar tersebut termasuklah yuran penyertaaanya. Sepatutnya, aku tak termasuk dalam senarai yang akan ke sana kerana ia hanya untuk sekumpulan pelajar lebih kurang 10 orang daripada program Teater yang mengambil tarian Gamelan sebagai kursus minor mereka. Tapi mujur permohonan aku untuk ..menyibuk.. diterima oleh Timbalan Dekan. Bila dia tanya mengapa aku nak ikut serta, aku menjawab dengan jawapan yang paling ilmiah “Entahlah….”. Hahaha!!! Pelik juga bagaimana aku diterima ikut serta dengan jawapan selamba sebegitu.. Hahaha!!!!

Macam aku cakap hari tu, sekarang ni aku akan sentiasa cari kesempatan untuk keluar daripada Lembah Kelang. Sebab, makin lama kat sini, aku makin hilang diri.. Entahlah… Tambah pula bila membayangkan Laut China Selatan yang terbentang luas menunggu kunjungan aku… Hahaha…Sejak kecil aku memang taksub dengan laut... Famili aku memang tahu, cara paling berkesan untuk aku bersetuju dengan mana-mana destinasi percutian keluarga, tempat itu harus ada pantai/laut… Tak tahu mengapa.. Tapi yang boleh aku cakap, aku memang terpesona dengan bunyi ombak.. Fuh! Layan beb…

Lagipun, dengan aku ikut serta dalam seminar ni, aku dapat melepaskan diri daripada menyertai sebuah lagi seminar yang sepatutnya wajib aku sertai. Ia berkaitan pengurusan warisan dan diadakan di Fakulti Senibina & Perancangan Ukur (FSPU) di kampus induk pada tarikh yang sama. Kalau ikutkan, memang seminar ni lebih sesuai dengan pengajian aku, tapi aku rasa ini bukan masa yang sesuai untuk sertai seminar ni. Sebabnya??? Tak perlulah orang lain tahu… =)

Sekarang aku tengah berfikir, selepas Kuala Terengganu, ke mana lagi nak pergi selepas ni…

Tiba-tiba aku teringat kepada lirik penuh puitis oleh Ebiet G Ade:

Sesampainya di laut…
Ku khabarkan semuanya…
Kepada karang…
Kepada ombak…
Kepada matahari..
Tetapi semua diam..
Tetapi semua bisu…
Tinggal aku sendiri terpaku menatap langit..


So, Laut China Selatan, izinkan aku khabarkan ceritaku kepada karang, ombak dan matahari… Andai mereka tidak mengerti, biarlah aku seorang diri menatap dan mengkagumi langit indah ciptaan Tuhan… Sebagaimana indahnya hidup aku… =)



p/s: Ebiet G Ade memberikan kita penamat yang sungguh indah “Cuba kita bertanya pada rumput yang bergoyang…”

No comments: