Tuesday, December 2, 2008

KAYA + BAHAGIA

Sekarang macam2 orang datang kat aku tawar macam2… Macam2 skim… MLM la…Member get member la… Skim kutu la… Macam2…

Semuanya menawarkan kononnya keuntungan berlipat ganda dan pastinya membawa kekayaan…

Aku percaya semua tu…

Aku percaya semua tu…. Tapi, mungkin bukan itu yang aku cari buat masa ni… (Mungkin masa depan ya…)

Nak kaya? Mesti la aku nak kaya… Siapa yang taknak kaya… Orang gila pun tau nak kaya…

Tapi, bagi aku, kekayaan bukan semata-mata matlamat yang mutlak dalam kehidupan…. Yang penting, kebahagian… Mungkin kekayaan material itu salah satu daripada tahap untuk mencapai kebahagian… Tapi aku percaya kekayaan bukan elemen tunggal dalam usaha mencari kebahagian.. Banyak perkara lain yang harus turut dicari dan disertakan bersama…

Jadi,bila ada usaha mengejar kekayaan hingga meninggalkan yang lain, aku amat tidak bersetuju…. Aku tinggalkan kewangan yang semakin stabil untuk kembali menjadi pelajar sebab aku tahu itu akan membahagiakan aku….

Kekayaan bukan satu2nya benda yang dicari dalam hidup… Dan sejujurnya, aku sendiri belum pasti apa yang cari dalam hidup ni… Dan aku masih cuba mencari benda itu dalam samar (samar bayangan, mcm tajuk lagu plak.. hehehe)….

Kekayaan semata tak mampu jamin kehidupan kita bahagia… Duit, banyak manapu takkan cukup.. Aku dah lalui… Sekarang, bila sibuk belajar dan kurang bekerja, dengan hanya beberapa ratus sebulan, banyak yang aku keluhkan untuk membayar pelbagai bil dan survival hidup Tapi, bila aku fikirkan semula, masa aku kerja dulu pun, masa pendapatan aku RM3k-4k sebulan pun, aku masih mengeluh benda yang sama… So, apa bezanya… Manusia memang tamak… Duit banyak mana pun pasti tak cukup… Sebab tu aku kata, kekayaan bukan yang mutlak, banyak lebih bermakna dalam hidup kita…

Sebab itu, sekrang ni pun, bila ada syarikat yang tawarkan kerja dengan gaji yang boleh la aku pakai Toyota Celica dan duduk kat kondo idaman aku, aku lebih selesa menolak dan menyambung pengajian ijazah aku… Sebab aku rasa mungkin itu mampu untuk aku lebih bahagia buat masa ni…

Bagi aku, masa aku muda, belum kahwin dan belum ada tanggungjawab besar, masa ni la aku nak buat apa yang aku nak buat…. Biar hidup susah, kita sorang2 yang tanggung dan kita happy buat apa yang kita nak buat… Sebab, bila aku dah kahwin nnti, aku nak pastikan aku mampu beri kemewahan dan keselesaan pada famili aku. So, masa tu aku harus bekerja keras fikirkan tanggungjawab lebih dari segala keinginan peribadi…

Sebab tu, sekarang aku selesa mencari kekayaan dengan cara aku sendiri, meski aku tahu ada jalan lain yang lebih mudah untuk kaya… (seperti bukak kedai makan ke, masuk jutawan internet ke… tapi aku masih selesa mencari kekayaan melalui filem… sebab aku yakin filem mampu memberi kekayaan serentak dengan memberi sesuatu yang berguna kepada masyarakat…) Sebab aku yakin, dari kekayaan yang diperolehi dengan kepuasan, itu lebih membahagiakan dan memuaskan `nafsu` manusia kita berbanding kekayaan mudah yang terpaksa mengorbankan minat dan kepuasan diri…

Kepada pengusaha pelbagai skim cepat kaya, jangan risau… InsyaAllah, bila aku dah bersedia, dah ada duit yang secukupnya, dan bersedia nak jadi kaya, aku akan masuk skim korang tu… Tapi bagi aku masa untuk mencari kekayaan melalui cara aku sendiri dulu… Lepas tu, baru aku akan lipat gandakan kekayaan aku dengan join korang…. hehehehe... then, kita buat filem ramai2.... hahahaha

Tapi, yang paling penting, sekarang aku sedang mencari sape2 yang ada menawarkan skim untuk memberi kebahagiaan… Tak kisah la sama ada secara system pyramid, melalui internet ke, kena ada pairing atau tak... tak kisah la macam mana pun… Janji dia boleh bagi kekayaan pakerj bersama kebahagian abadi… Dah banyak sangat skim cari kekayaan… AKu nak tau jugak skim yang boleh menawarkan kebahagian pulak…. Kalau ada, confirm aku nak masuk!!!!






p/s: jangan la korang kata kalau nak bahagia, kena banyak berdoa dan berzikir… Itu memang la aku tau… Sekarang ni aku nak cari skim yang korang boleh tawarkan kebahagian kat aku…. Uptrend boleh tak??? hehehehe

No comments: