Wednesday, October 22, 2008

HITAM PUTIH

Pagi tadi, aku hantar minah muzik (yang aku cakap pernah aku tangkap syok beberapa tahun lepas tu) ke LCCT…Dia mintak tolong... Dia nak ke Pekan Baru, Riau.. Boyfriend dia pun pergi.. Band dia dan boyfriend dia buat perform kat sana… Dengan anggota band seramai 12 orang, mereka dijemput untuk menjayakan Festival Hitam Putih di sana…

Nama band diorang ni ntah la, aku lupa... Sebab minah ni banyak sangat band dia join... Ada tiga band kalau tak silap aku yang dia join...Ada band yang bawak muzik dunia, ada band yang bawak muzik neo-classical...

Festival Hitam Putih sebagaimana yang diceritakan mereka adalah sebuah festival kesenian yang akan mempersembahkan persembahan-persembahan muzik bertemakan muzik dunia.. Dan band diorang mengetengahkan muzik-muzik dunia yang mempunyai pengaruh Melayu dan Nusantara... Susah ya nak jumpa anak-anak muda terutamanya yang mempelajari muzik klasikal barat dan muzik moden seperti mereka untuk turut bereksperimen dengan muzik berpengaruh Melayu Nusantara...

Aku join diorang breakfast di LCCT... Jadi aku jumpa la jugak ahli band dia yang lain... Rupanya ada juga ahli band dia ni merupakan ahli band lain yang terkenal dengan muzik pop... Contohnya Seven Collar T-Shirt (dia la cerita, aku tak kenal pun...=p)

Aku seronok giler tengok diorang... Bersama diorang ada lagi satu band Malaysia yang lain.... Bila la agaknya aku akan dapat jemputan untuk menyertai apa-apa acara terutamanya bengkel atau seminar di Indonesia ya... Memang itu yang aku nantikan sekian lama... Sebab aku rasa banyak yang aku boleh belajar dari Indonesia terutama filem-filemnya... =(

Aku sempat berbual bersama member-member band minah ni walaupun hanya sekejap… Melihat senario mereka, aku tiba-tiba jadi bersemangat... Ya, aku kagum dengan semangat sekumpulan anak muda Malaysia yang begitu bersemangat hingga sanggup mengorbankan masa, keringat dan wang ringgit untuk membawa kerja seni mereka ke luar negara.. Mungkin sesetengah orang (terutamanya yg berfikiran jumud) melihat budak-budak band ni sebagai persosak budaya, namun aku pasti survival mereka dalam memperjuangkan muzik mereka yang kuat akar jati diri sebegini akan buktikan pada dunia bahawa kita punyai sesuatu yang layak untuk diwarisi generasi seterusnya...


p/s: hitam putih kehidupan melahirkan warna yang lebih indah daripada pelangi... kerana itu aku harus angkat kehidupan itu ke sebidang layar... kisah yang indah harus diletakkan di tempat yang indah...agar ia boleh dikongsi dan dinikmati bersama...

1 comment:

Anonymous said...

best2....