Friday, February 20, 2009

YOGYAKARTA, BERIKAN AKU DAMAI DI BUMIMU….

Ceritanya begini… Setiap kali aku travel, adik aku mesti tarik muka… Terutamanya bila aku pergi Jakarta & Bandung aritu… Jeles dan merajuk sebab aku tak bawak dia..

Jadi, dalam minggu ni adik aku call, emak aku plan nak bawak dia ke Jakarta ni dengan sepupu sepapat aku… Dia punya la bersemangat dan seronok sangat… Dia ajak aku coz dia bosan pegi kalu aku tak pegi… Aku malas la nak pergi sebab aku baru je pergi, duit pun agak kering…. Tapi, kesian kat dia, bedal je la… Bila semua dah setuju… Tapi, tiba-tiba tak jadi pulak sebab tarikh tu sepupu aku tak boleh ponteng sekolah la pulak.… So, dia pun apa lagi.. Seperti biasa akan tarik muka... Bak kata emak aku, muncung tu dah boleh buat ikat reben… hahaha..

Aku kesian la pulak tengok dia… Then, aku pergi la check internet… Lepas tengok Air Asia buat promotion tiket murah bulan Mei ni, aku pun call parent aku… Pujuk diorang ajak pergi bawak adik aku pergi Indonesia… Biasa la, anak manja kalau pujuk mesti jalan punya.. hehehe… Tapi, the deal is, kena tanggung tiket flight dan perbelanjaan masing-masing… sebab kesian kat adik aku, aku pun booking je la tiket flight walaupun agak tengah kering jugak sekarang ni….

Jadi, 18 Mei ni, aku bersama adik dan emak bapak aku akan berlepas ke Yogyakarta jam 2.05 petang dari LCCT…. Akan berada seminggu di sana… Ya, aku seronok la jugak dapat ke tempat yang dah lama aku idam nak ke sana

Jadi, sekarang, aku harus mula buat persediaan dan survey untuk segala kegiatan dan keperluan masa kat sana… Ye la, aku bukan pergi macam selalu, seorang diri… Dengan famili ni, kena proper la sikit… Tak boleh la redah je… Kena la aku booking hotel, cari kereta sewa, cari pakej2 lawatan yang murah kat sana

Yogyakarta, salah satu kota di provinsi Jawa Tengah…. Kota seniman… Darah seni berada di mana2… Dari dalam panggung hingga ke jalanan… Pusat kepada Kraton iaitu istana kesultanan.. Pusat kepada segala jenis seni dari batik, muzik, puisi, seni tampak, arca, anyaman dan sebagainya… Berapa banyak karyawan dan semiman Indonesia lahir dan berasal dari sini… Hanung Bramantyo pun berasal dari sini… Itu yang orang cerita pada aku… Akhirnya tercapai juga impian aku nak ke sana… Nak melihat candi-candi Borubudor… Nak tengok ombak di Lautan India (Indian Ocean) yang membawa hingga ke Timur Tengah dan Afrika…Nak tengok pemuzik, pelukis, pengarca dan seniman jalanan yang ada di mana2 di kota ini… (kepada Combi, aku baru tahu yang Christmas Island tu dah dekat sangat dengan Pulau Jawa… Bersempadan je..=) )

Selain di Yogya, aku juga tengah plan untuk bawak famili aku travel naik keretapi atau bas ke kota yang berhampiran di Jawa Tengah… Sama ada ke Semarang, ibu kota bagi provinsi Jawa Tengah… Atau ke Magelang, yang terkenal dengan gunung berapi yang masih aktif, Gunung Merapi yang menyebabkan gempa bumi pada tiga tahun lalu (2006) membawa lebih 5,000 kematian dan 36,000 orang yang cedera… Atau ke Surakarta, yang juga dikenali dengan nama Solo, tempat jajahan Sultan Demak yang kita pernah lihat menjadi musuh Majapahit dalam filem Puteri Gunung Ledang dan PGL-The Musical…. Tapi, tengoklah dulu nanti… Tengoklah dulu nanti ke mana yang sempat sebab jalan dengan famili, beza dengan jalan seorang diri… Pergerakannya perlahan sikit dan banyak perkara remeh kena diambil kira… tak boleh la buat macam nak jalan backpack yang aku selalu buat… (takkan la aku nak biar parent aku jalan kaki macam aku… =p)

Apapun, aku mengharapkan perjalanan kali ini membuatkan parent aku akan faham kenapa aku suka sangat nak travel… Tak kisah la jauh atau dekat… Bagaimana sebuah perjalanan memberikan sesuatu kepada aku... Memberikan ilmu... Memberikan idea.. Memberikan tenaga... Memberikan ketenangan.. Memberikan rasa... Memberikan kesedaran betapa bertuahnya aku terpilih untuk dilahirkan menjadi manusia.. Memberikan sesuatu yang aku akan bawa sebagai bekal, pelindung dan penguat semangat sepanjang kehidupan aku... Memberikan segalanya...

Yogyakarta, izinkan aku menikmati indahnya seni…. Berikan aku damai di bumimu… =)




p/s; hari Jumaat depan ni, mungkin aku ke Singapura untuk urusan projek Bunga… Sepatutnya pergi minggu ni, tapi ada kerja kena settle kat Finas pulak… Harap minggu depan takde apa yang menghalang….


p/s 2; kepada awek cun, jangan pernah kalah pada keadaan dan tekanan… sentiasa positif…. Dari jutaan benih yang berada di rahim ibu kita yang bersaing untuk disenyawakan, benih kita yang terpilih, disenyawakan dan dilahirkan… Jadi, percaya bahawa hidup ni anugerah terindah dari Allah untuk kita… Kalau kita tak menghargainya, sia-sialah Dia memilih benih kita dari jutaan benih yang lain... Jadi, setiap apa yang menghalang kita dari menikmati kehidupan yang kita miliki, kita lawan, redah dan tempuh saja dengan hati terbuka dan fikiran yang positif.. Kita lawan dengan tenang dan penuh semangat… Sampai hujung nyawa!!! Kerana hanya dengan cara itu sahaja dapat kita buktikan pada Dia yang kita amat berterima kasih dan menghargai anugerah-Nya itu…

1 comment:

Najib Ramli said...

BRO..org bp ke?

tq sbb singgah kt blog aku... hoho