Saturday, August 9, 2008

I LOVE YOU!!!

Seumur hidup aku, seingat aku, aku tak pernah menyatakan `aku cinta padamu` pada emak bapak aku secara empat mata! Kenapa? Ntahla….

Kelmarin aku membelek kembali buku dan majalah aku di rak buku aku… Dan aku menjumpai satu artikel tulisan Saniboey kira-kira lima tahun lalu ketika dia masih lagi menjawat jawatan editor di majalah Mediacorp Publishing Sdn Bhd (anak syarikat gergasi media Singapura di Kuala Lumpur).. Dia berfalsafah tentang cinta…

Sudah jadi satu kelaziman bila filosofi dan penulis seluruh dunia seolah berebut mencipta madah berkaitan cinta… Jadi, sesiapa yang berangan jadi filosofi dan penulis juga akan terkejar-kejar mencari diksi paling indah dalam mencari definisi dan gambaran cinta. (termasuklah aku jugak kadang2… hahaha)

Socrates pernah menyatakan “ada satu perkataan yang membebaskan kita dari berat dan derita hidup dan perkataan itu adalah cinta”.

Khalil Gibran menyatakan “Cinta adalah sebuah dunia yang di dalamnya hanya ada kita berdua”

Jalaludin Rumi menyatakan “Kerana cinta, raja jadi hamba”

Suzana Murni menyatakan “ Dengan cinta, sakit bisa diubati”

Shahnon Ahmad menyatakan “ Cinta itu adalah petani dan cangkulnya”

Seorang penyair yang tak aku kenali menyatakan “ Cinta itu adalah apabila kita disakiti, kita akan tetap tersenyum”

Ntahla…. Banyak sangat madah cinta… Kadang2 aku seronok membacanya… Dan kadang2 dalam keadaan tertentu aku pun rasa loya dengan jiwangnya madah2 ni… Hahaha… Tapi apapun, aku tetap amat mengagungkan cinta!

Macam aku pernah kata dalam video pendek aku Selimut Fasihah, “kerana cinta aku hidup, tanpa cinta aku dah lama mati!”

Saniboey sediakan ayat-ayat cinta dibawah untuk pembacanya. Dan aku pulak rasa bertanggungjawab untuk menyebarkannya kepada kalian… Agar semua tahu dan mengerti, cinta itu nadi kita!

Walaupun punyai seribu satu bahasa, namun maknanya tetap sama… Meraikan cinta, salah satu anugerah terindah Allah kepada hamba-Nya.

English – I Love You

Afrika – Ek het jou life

Albania – Te dua

Arab – Ana behibak (untuk lelaki)

Arab – Ana behibek (untuk wanita)

Bangladesh – Aamee tuma ke bhalo aashi

Belanda – Jeg elsker Dig

Bulgaria Obicham te

Cambodia – Soro lahn nhee ah

Cina Kantonis – Ngo oiy ney a

Crotia – Volim te

Filipina – Mahal kita

Perancis – Je t’aime, J t’adore

Jerman – Ich liebe dich

Greek – S’agapo

Hawai – Aloha wau ia oi

Hindi – Hum Tumhe Pyar Karte hae

Iceland – Eg elska tig

Irish – Taim i’ngra leat

Itali – Ti amo

Jepun – Aishiteru

Kanada – Naanu ninna preetisuttene

Korea – Sarang Heyo

Latin – Te amo

Malayalam – Njan Ninne Premikunnu

Cina Mandarin – Wo ai ni

Maghribi – Ana moajaba bik

Norway – Jeg Elsker Deg

Poland – Kocham Ciebie

Portugis – Eu te amo

Romania – Te iubesc

Russia – Ya tebya liubliu

Slovakia – Lu’bim ta

Slovenia – Ljubim te

Sepanyol – Te quiero / Te amo

Sweden – Jag alskar dig

Tagalog – Mahal kita

Taiwan – Wa ga ei li

Tamil – Nan unnai kathalikaraen

Turki – Seni Seviyorum

Ukrain – Ya tebe kahayu

Urdu – Mai aap say pyaar karta hoo

Vietnam – Anh ye^u em (untuk wanita)

Vietnam – Em ye^u anh (untuk lelaki)

Jadi, kepada semua, dari puluhan bahasa ini, pilihlah satu dan ucapkan pada mereka yang anda sayangi selagi mereka ada bersama kita…

Pada yang mempunyai ibu bapa, ucapkan pada mereka… Pada yang mempunyai abang, kakak, adik, nyatakan pada mereka… Pada yang mempunyai sahabat, jelaskan pada mereka…Pada yang mempunyai pasangan, luahkan pada mereka…

Pada yang tidak mempunyai pasangan, tanamkan dalam hati kalian… Kerana, selain mencintai Allah, ibu bapa, keluarga dan sahabat, tiada cinta yang lebih sempurna daripada mencintai diri kita sendiri…

p/s : Bak kata Wak Dol, hati kita ni, Allah yang genggam… Bila-bila masa dia boleh `bolak-balik`kannya… Ketika itulah jika hati kita tak kuat, kita akan melakukan sesuatu yang tak patut kita lakukan…

Emak, Bapak, cinta dan kasih sayang pada kalian takkan pernah habis atau beralih! Percayalah!!!

7 comments:

UnGu said...

suda link kamoo...

kt suke ckp i love you in korea..

saa rang hae~

mastikus said...

weee.........
lama tak dgr org ckp "aku cinta kamu"
sebab kebanyakan manusia yang bernama melayu suka ckp "i love you"
suka ckp omputeh..
zaman dah berubah..
hahaha

zurazarith said...

bagi aku dari dahulu cinta itu hanya untuk sekeping ....

maaf ya azmir andai tidak setuju

ratnakesuma said...

>salam kenal<


aku percaya prinsip anda.... tentang cinta... ya! aku setuju dgn anda.. cinta terkadang membuat kita lemah.. lemah segala sendi... cinta juga terkadang membuat kita hilang punca...



kerana cinta itu terlalu agung... aku x pernah sangkal tentang itu kerana cinta itu memang satu anugerah yang tak semua orang boleh rasa....

Anonymous said...

aku cinta kamu dan "kalian" selama-lamanya. jangan pernah ragu keagungan cinta aku pada "kalian".

semut kecil said...

sape anonymous ni???
tiba2 je cinta....

semut kecil said...

anonymous,
teruskan memberi komentar ya... teruskan berkongsi rasa...

maaf andai ada terasa dalam komentar sebelumnya..

azmir memang semakin kurang ajar sekarang... tak diketahui sebabnya...

=(